tisdag, mars 30, 2010

Om modernitetens religiösa anor

"For churches in Europe, by way of conclusion, post-secularity means reclaiming its own embodiment, but at the same time, the vertiginous experience of meeting an echo of its own message, disseminated, improved on but also distorted by a liberal politics that has long since survived, if only barely, on the illusion of having made a clean break from the religion of its ancestors. A post-secular society would be post-secular even in the absence of churches or any other religious embodiments, inasmuch as post-secular here would mean the recognition of the religious ancestry of modernity."

Den som är intresserad post-sekulär politisk teologi bör kolla in senaste nummret av Modern Theology där Ola Sigurdson skriver under rubriken: "Beyond Secularism? Towards a Post-Secular Political Theology".

lördag, mars 27, 2010

Förklädd Gud

Tack vare Indrag fick jag mig idag både en fin text, musik och filmklipp till livs ...

Jayne Svenungsson skriver klokt om Gud och Nietzsche, om balansen mellan begreppsliga avgudar och filosofiska abstraktioner:
"Så snart vi gör anspråk på att ha fångat Gud i en tjusig teologisk konstruktion, då kan vi vara säkra på att vi inte längre har med Gud att göra. Istället har vi gjort oss en begreppslig avgud – en idol. Eller med Nietzsches ord: vi har dödat Gud. Den kritiska fråga man kan ställa till denna nygamla gudsförståelse – mystikens Gud i postmodern klädnad – är om Gud inte tenderar att bli väl avlägsen. En Gud bortom alla mänskliga ord och bilder, är det egentligen något annat än en filosofisk abstraktion?"
Jag blev även tipsad om att fantastiska Patty Griffin har en ny platta på gång:



Enjoy!

För den som vill ha tyngre grejer att lyssna till en dimmig marskväll som denna rekommenderas Förklädd Gud av Lars-Erik Larsson alternativt Jazz på ryska med Jan Johansson.

söndag, mars 21, 2010

Mer om Red Toryism

För den som är intresserad av Red Toryism och de politiska implikationerna av Radical Orthodoxy, kommer här några tips på läsvärda artiklar:

Radical Orthodoxy´s new home - The Immanent frame

Orthodox paradox: an interview with John Milbank - The Immanent frame

The Broken Society - N.Y Times

torsdag, mars 18, 2010

Om den heliga yttrandefriheten

Dan Jönsson skriver bra i DN om principen som är helig ibland:
"Vad jag vill säga – till att börja med – är att något sådant som en absolut, oinskränkt yttrandefrihet naturligtvis inte existerar. Yttrandefrihet är alltid villkorad, alltid under press eller förhandling. Men att konstatera detta självklara i dag är ingen självklarhet. Ställer man frågor som de här, drar paralleller, försöker vidga perspektiven för att se ett större sammanhang riskerar man att bli anklagad för att ”relativisera” yttrandefriheten, vilket är detsamma som att spela under täcket med al-Qaida. Är det något i den här debatten som verkligen får mig att känna stanken i korridoren är det den sortens reflexer. Det luktar gammalt otäckt tankeförbud, och visar mest hur illusionen om den oinskränkta yttrandefriheten för ett vilset västerland blivit en fix idé, dess okränkbara beläte."

måndag, mars 15, 2010

Brave New Biocracy

"What I fear is that the abstract, secular notion of "a life" will be sacralized, thereby making it possible that this spectral entity will progressively replace the notion of a "person" in which the humanism of Western individualism is anchored. "A life" is amenable to management, to improvement and to evaluation in a way which is unthinkable when we speak of "a person." The transmogrification of a person into "a life" is a lethal operation, as dangerous as reaching out for the tree of life in the time of Adam and Eve."

- Ivan Illich, Brave New Biocracy

söndag, mars 14, 2010

Veckans dummaste?

Samfundskyrkan - det är det namnförslag som presenterades när Metodistkyrkans, Baptistsamfundets och Missionskyrkans tre kyrkors styrelser möttes till gemensamma överläggningar inför sammanslagningen. Samfundskyrkan!?!

Som Magnus Hagevi skrev: "Varför inte bara kalla organisationen för samfundet samfundet? Eller kyrkan kyrkan? Rädslan att faktiskt se ut att vilja något — eller som det också formuleras: att stöta bort någon — är närmast patetisk".


fredag, mars 12, 2010

Mellan stat och marknad ...

Ännu ett intressant seminarium om Red Toryism:
"Is there an alternative to the monopolization of society and the private sphere by the state and the market? Phillip Blond will outline his vision of an Associative State: strengthening local communities and economies, ending dispossession, redistributing the tax burden and restoring the nuclear family."
Diskussionspanelen är inte heller helt ointressant ... man får väl hoppas på mp3.

tisdag, mars 09, 2010

Om religionens återkomst i den sekulära staden

Tänk att få åka till Berlin på teologikonferens med temat Religion and Modernity in the Secular City:
"Writing from Vichy, France in early 1940, Walter Benjamin articulated what many theologians secretly feared in his Über den Begriff der Geschichte by portraying theology as the hunchback that must keep out of sight. However, Slavoj Žižek has recently suggested that it is time to reverse Benjamin’s first thesis on the philosophy of history: “The puppet called ‘theology’ is to win all the time”. This startling reversal reveals that the extent to which Enlightenment secularization imagined it could map the rational world onto a manipulable grid, manifested in the global spread of political, economic and social structures that have attempted to inscribe the sacred within a strictly private sphere, is increasingly being called into question by the continuing public presence of political theologies. However, the question of what this new visibility of religion might mean in the context of the supposedly secular city remains less than clear."

... och Graham Ward kommer!

söndag, mars 07, 2010

Blandad påse ...

- Slavoj Zizek analyserar Avatar: "The film teaches us that the only choice the aborigines have is to be saved by the human beings or to be destroyed by them. In other words, they can choose either to be the victim of imperialist reality, or to play their allotted role in the white man's fantasy."

- Studenter vid Lunds universitet förbjuds blogga om ”kontroversiella ämnen som religion och politik”. Läs och se!

- För den som är sugen på samtidsfilosofi i filmformat är Examined Life ett tips. Storheter som Michael Hardt, Judith Butler, Cornel West, och Slavoj Zizek promenerar omkring i New York samtidigt som de ger smakprov på sina tankar (kan streamas härifrån).

torsdag, mars 04, 2010

Kanske inte så teologiskt ...



... men otroligt kreativt och underhållande!

måndag, mars 01, 2010

Blandad påse

- För den som funderat på hur Hauerwas syn på teologi förhåller sig till Milbanks eller till Zizeks dito, finns här en intressant kategorisering av de olika sätt som idag står till buds för att tala och tänka teologiskt.

- På tal om Zizek så fick jag i helgen tips om att Marcus Pound skrivit en introduktion till honom i form av en teologisk kritik, Zizek: A (Very) Critical Introduction. Pound tar sig an uppgiften att "critically recover some of the theology underpinning Zizeks work". Detta låter onekligen spännande! Den nyfikne kan tjuvläsa lite här, och här:

"The trouble with this [Zizeks] "political theology" is that it clings to the underlying assumption that there exists a realm of pure nature, i.e., a realm that is void of any supernatural; so any subsequent appeal to Christianity is done so only by refusing already the fundamental Christian claim that man is ordered towards the supernatural, that man has a natural desire for the supernatural. Leaving the supernatural behind does not do away with the need for theology; on the contrary, as Zizek´s work highlights, it leads inevitably to a theology, only one of utter abandonement, a bastard theology without a Father." (xiv)

- Det tycks som att James Dunn skulle instämma i ovanstående citat: "Theology begins with an unwillingness to believe that the reality of human beings and human society can be fully explained solely in material terms."

- Till sist ger Rowan Williams ger i en podcast sin syn på olika sätt att vara kyrka.