lördag, december 03, 2005

Perspektiv

Krassliga fjäderfän, Sudoku, plastarmband, orkaner och bloggar … Funderar på vad man kommer att minnas av 2005. Känner behov av att göra bokslut och få lite struktur i flödet av nyheter och händelser, få lite perspektiv. Fast ibland undrar jag om inte distans och perspektiv är kraftigt överskattat.
Under tre månader har jag överdoserat mitt intag av CNN och BBC. Jag har lyssnad på ingående rapporter om krig, naturkatastrofer, epidemier, svält och politiska intriger. Intressant förvisso, men ganska deprimerande. Att överdosera nyheter ger mig ett distanserat perspektiv på tillvaron, vilket leder till känslor av frustration och rotlöshet. Från utkikspunkten ter sig allt smått och obetydligt.
Perspektiv och distans är motsatsen till delaktighet, passion och gemenskap. Jag börjar ana att lyckan ligger i tillhörigheten, i att höra hemma någonstans.

Med hopp om ett distanslöst 2006!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hello, snart hemma! Ser framåt att höra om allt och ses när du kommer hem.

Berättade du inte för taxichaffisen om hur kvinnorna ska vara i Sverige......?:-)

Anonym sa...

Är sökandet av lyckan i tillhörigheten att åka till Kanada en termin? Förhoppningsvis finns lyckan där.
Vill du vara med på vår julavslutningslunch på Pallas på måndag kl. 11.30. Obs ingen julmat. Du är hjärligt välkommen.
/Maria