måndag, juni 26, 2006

57 channels (and nothin' on)

Som så ofta när jag förlorat hoppet om att det skall visas något på TV som åtminstone visar en tendens till att ta tittaren på allvar, framstår P1 allt oftare som räddningen. Så var det även igår då startskottet gick för den existentiella dokusåpan Sommarhuset. Fem människor, som aldrig tidigare träffats, tillbringar en helg tillsammans i ett hus. Uppdraget är att samtala om livet. På frågan om vad som är vår tids största bristvara svarade en av deltagarna: ”En förlorad tilltro till allvaret”.
Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att vår tid lider en akut brist på allvar. Vart man än vänder sig triumferar trivialiteten, medan ordet allvarlig har blivit synonymt med tråkig.

I ren protest skall jag ikväll kolla på en norsk dokumentär om en familj som lever eremitliv på Svalbard. Helt allvarligt!


Dagens låt är: 57 channels (and nothin' on) - Bruce Springsteen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men Josef, har du inte sett räddingen? Kanal Lokal! Den kanalen sprider värme och ett välmående. Man glömmer tid och rum och hur stor, svår och mörk vår värld kan kännas. Man behöver inga andra vänner.

/Jag och min Kanal Lokal

Anonym sa...

Hmm.. Räddingen?!?! Får väl ge den lokala kanalen en chans då...
Men då får du kolla in Chinatown!

j.