torsdag, augusti 22, 2013

The limits of secular discourse


It is not, Smith tells us, that secular reason can’t do the job (of identifying ultimate meanings and values) we need religion to do; it’s worse; secular reason can’t do its own self-assigned job — of describing the world in ways that allow us to move forward in our projects — without importing, but not acknowledging, the very perspectives it pushes away in disdain. 
While secular discourse, in the form of statistical analyses, controlled experiments and rational decision-trees, can yield banks of data that can then be subdivided and refined in more ways than we can count, it cannot tell us what that data means or what to do with it. No matter how much information you pile up and how sophisticated are the analytical operations you perform, you will never get one millimeter closer to the moment when you can move from the piled-up information to some lesson or imperative it points to; for it doesn’t point anywhere; it just sits there, inert and empty.

2 kommentarer:

ireneprotest sa...

orkar inte uttala mig om artikeln i sin helhet, men citatet här ser ut som ett kraftfullt slag i luften.. jämför:

"du kommer inte över en älv genom att bygga en aldrig så sofistikerad bro: du måste också VILJA gå över den när du är färdig! AHA! DET hade ni minsann aldrig tänkt på, ingenjörer!"

Känns lite banalt tycker jag.

helt separat från detta läste jag en underhållande artikel om recensenten (som en slags symbol för en bredare strömning inom humaniora) idag:

http://www.newrepublic.com/article/114224/stanley-fish-careerism

Josef Bengtson sa...

Well, det kan ju tyckas banalt eller självklart att behöva påpeka att det inte finns någon "point from nowhere", eller att alla perspektiv ytterst sett vilar på metafysik i bred mening. Men i en tid där ex Dawkins och Pinker tycks mena att Vetenskapen kan guida oss genom livet tycks det inte vara helt banalt.

För en kul diss av PInker, se http://fucktheory.tumblr.com/post/57633497486/in-which-steven-pinker-is-a-total-ignoramus-who

/jb