tisdag, januari 30, 2007

En seger för nyfikenheten

I dagarna publicerades "Brand Channel 2006 Reader's Choice Award. 3600 läsare från 100 länder röstade på sajten Brandchannel.com på de märken som påverkat dem mest under det gångna året.
Personligen tycker jag det känns lite hoppingivade att både Google och non-profit uppslagsverket Wikipedia återfinns på topp-fem-placeringar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men vadå påverkat? Trots att jag håller i 5 coca-cola flaskor och ser 2 reklamfilmer om cola per dag. Går jag samtidigt in på Wikipwdia varannan dag. Hur ska man definiera vad man påverkats av mest? Ska man tänka - Jo, men jag jag har coca-cola märket fast svetsat i mitt huvud, mer än något annat märke. Eller - Jo men wikipedia har påverkat mitt liv oerhört.
Jag tror att de som valt wikipedia har definierat "påverka" på ett annat sätt än de som valt coca-cola.
Svårt att definiera "påverka". Och väldigt svårt att vara medveten om vad man påverkas av mest, omöjligt skulle jag vilja säga.

Anonym sa...

En Loka citron, tack!

Om du häller i dig fem burkar cola om dagen kommer du att

1. Bli riktigt fet
2. Bli mer eller mindre sockerberoende
3. Få problem med karies
4. Och i långa loppet dessutom en släng av Typ-2 diabetes

I alldra högsta grad påverkan.

Josef Bengtson sa...

Jag är inte förvånad över att Yada yadas läsare har höga krav på metodologisk stringens. Men erkänn att du försöker snärja in mig i ett resonemang om statistiska urval och korrelationsvariabler.

Hugger inte på den!

Serious, tänk "popularitet" istället för "påverkan".