onsdag, februari 11, 2009

Liberalismens två ansikten

Under rubriken Två olika ansikten för Folkpartiet ställer tidningen Dagen Roland Utbult mot Alexander Bard som representanter för två olika falanger inom Folkpartiet: "de frisinnade" och "stadsliberalerna".

Det där med två olika ansikten påminner mig om den brittiske filosofen John Grays bok The two faces om liberalism:

"Liberalism has always had two faces. From one side, toleration is the pursuit of an ideal form of life. From the other, it is the search for terms of peace among different ways of life. In the former view, liberal institutions are seen as applications of universal principles. In the latter, they are a means to peaceful coexistence. In the first, liberalism is a prescription for a universal regime. In the second, it is a project of coexistence that can be pursued in many regimes. The philosophies of John Locke and Immanuel Kant exemplify the liberal project of a universal regime, while those of Thomas Hobbes and David Hume express the liberalism of peaceful coexistence. In more recent times, John Rawls and F.A. Hayek have defended the first liberal philosophy, while Isaiah Berlin and Michael Oakeshott are exemplars of the second...."

John Gray, The Two Faces of Liberalism (2004 pocketutgåva) kap 1, "Liberal Toleration,", s. 1–2


Alltså, å ena sidan upplysningsliberlaerna företrädda av bland annat Rawls, som med rötterna i Kant som framhåller det universella förnuftet och de universella rättigheterna. Föreställningen om det ideala samhället står här i centrum. Religion tolereras, men är strikt hänvisad till den privata sfären.

Å andra sidan ”Modus Vivendi”-liberalerna, som företräds av bland andra Jürgen Habermas. Möjligheten till fredlig samexistens i det pluralistiska samhället står här i centrum. Här finns ett visst mått av epistemologisk öppenhet inför ”det religiösa”, men samtidigt kvarstår det liberala kravet på att de religiösa måste översätta sina övertygelser till ett rationellt och universellt tillgängligt språk.

Då den modernistiska föreställningen om det universella, neutrala, sekulära förnuftet får anses vara ett överspelat kapitel inom filosofin, förvånar det mig att "upplysningsliberalerna" tycks ha en så stark position i partiet. I synnerhet då en av vår tids största utmaningar är hur vi skall kunna leva tillsammans i ett pluralistiskt samhälle.

4 kommentarer:

Emil sa...

Festligt, för en halvtimme sedan tipsade jag dig på Facebook om en bloggpost http://www.isk-gbg.org/99our68/?p=293, och nu ser jag att du skriver om samma tema själv. Tillfälligheter? Kolla in jimpans blogg också: http://jimpan.wordpress.com/2009/01/05/liberalismens-tva-ansikten/

Josef Bengtson sa...

Det finns inga tillfälligheter :)

Yes, jag hade faktiskt stött på Palmås blogg tidigare. Mycket intressant! Har dock inte läst Jimpans text än.
Tack för tips!

Anonym sa...

åh! min rss-läsare har undanhållit dina inlägg för mig i en hel månad.. desto större blev glädjen när jag upptäckte att du inte alls har slutat skriva.

Josef Bengtson sa...

Än hänger jag i :)
Dock väntar jag fortfarande på att Irene Protest skall fatta pennan!
Peace!