fredag, juni 18, 2010

Om Vuvuzelans produktlivscykel

Missa inte den lysande bloggposten Vuvuzelan har peakat, där Jonas Wikström skriver om den urbana, agendasättande medelklassens nervösa sneglande åt sidorna.

Wikström exemplifierar med att iPhonen och Vuvuzelan i dessa kretsar nu har "peakat", och anses lika svennebanan som att åka på thailandssemester:



"En stor del av den urbana medelklassens liv ägnas åt att hålla kollproduktlivscykeln för alla produkter och företeelser. Självklart är det bra att vara bland de första när någonting är på väg upp, men det är egentligen två andra punkter som är viktigare att hitta: 1) tidpunkten då företeelsen blivit alltför vanlig, och 2) tidpunkten då företeelsen blivit så spridd och invand att den blivit kult - då kan man nämligen hoppa på den igen, med en ironisk blinkning (Allsång på Skansen-fenomenet)."

Den som vill trotsa den urbana, agendasättande medelklassens stilfascism kan på ett effektivt sätt slå två flugor i en smäll genom att låta den helfestliga Vuvuzela-appen ljuda från sin iPhone. Detta indikerar dock att man tills för fem minuter sedan tillhört samma urbana, agendasättande medelklass (och kanske egentligen signalerar att man är först med att utropa tidpunkten då företeelsen blivit så spridd och invand att den blivit kult).

Apropå livsstil, grupptillhörighet och identitetsputsning, läs gärna Fredrik Wenells bloggpost Livsstilsbubblan.

1 kommentar:

Olov sa...

var i cykeln ligger foppatofflan? de är ju sköna, menar jag.