tisdag, mars 17, 2009

Illusionen om det opolitiska

"Föreställningen att teologi är apolitisk är en av historiens farligaste illusioner", skriver Jayne Svenungsson i en intressant "understreckare" i SvD om nazismens inflytande på svenska lärosäten. Hon passar även på att ge Zizek en uppsträckning. Inser dock att jag måste läsa The Puppet and the Dwarf, för att veta om Zizek hade gjort sig förtjänt av den.

3 kommentarer:

krigstid sa...

Svenungssons kritik av Badiou och Zizek håller inte. I grund och botten följer det den gamla ideologiska jämförelsen mellan kommunism och nazism - en jämförelse som inte minst Zizek bedrivit en mycket träffande kritik av (se t.ex. "Did Somebody Say Totalitarianism?"). Det är skillnad på en nazisitisk (ickeexisterande) föreställning och universalism och en "nyleninistisk". Dessutom har Badiou skrivit utförligt om judar, judendom och antisemitism (se hans "Polemics" - "The Uses of the Word 'Jew'").

Sedan är det ju viktigt att understryka att det faktiskt finns en uppfattning om skillnaden mellan judendom och kristendom som inte är antisemitisk utan tar skillnaden på allvar. Bara treenigheten innebär ju ett helt annat gudsbegrepp. Man kan här attackera Svenungsson på hennes egna premisser: inte ens skillnaden mellan judendom och kristendom är apolitisk, varsågod att dra skiljelinjen.

Men läs Zizek ändå! Just "Puppet and the Dwarf" är en bra grej att börja med.

Josef Bengtson sa...

Tack för intressanta kommentarer!
Jag förmodar att det är du som skriver här:
http://krigstid.wordpress.com/

... spännande grejer!

krigstid sa...

Tack själv, beklagar sent svar. Ja, det var åtminstone jag. Har saknat skrivenergi ett tag nu men hopps kunna återkomma, kanske då en aning mer fokuserat. Kul att se att någon annan i den svenska bloggosfären delar min smak för Zizek iaf.